کشف نقص در یک مکانیسم تنظیمی که منجر به چاقی می شود

31 ژانویه 2019- چاقی، همانطور که تحقیقات یک دهه ی گذشته نشان داده است، در درجه اول یک بیماری مغزی است. محققان مرکز تحقیقات هلمهولتز مونیخ با همکاری محققان مرکز تحقیقات دیابت آلمان، اکنون یک کلید مولکولی را کشف کرده اند که عملکرد نورون های سیری و در نتیجه وزن بدن را کنترل می کند. این یافته ها در مجله Nature Metabolism منتشر شد.

اپیدمی چاقی در سراسر جهان به رکورد بی سابقه ای رسیده است، این مشکل که پیش از این تنها در کشورهای صنعتی وجود داشت، در حال حاضر کشورهای در حال توسعه را نیز درگیر کرده است. در نتیجه، دانشمندان بر روی شناسایی مکانیسم های بروز این بیماری برای یافتن درمان های جدید به شدت در حال تحقیق هستند. محققان موسسه دیابت و چاقی(IDO) در مرکز هلمهولتز مونیخ، اخیرا یک گام موثردر این زمینه برداشته اند.

یین و یانگ در متابولیسم انرژی

دانشمندانIDO ، دکتر Alexandre Fisette، همراه با دکتر Carmelo Quarta ، توضیح دادند: این که ما احساس گرسنگی یا سیری می کنیم تا حد زیادی در مغز به ویژه در هیپوتالاموس مشخص می شود. دو گروه از نورون ها در هیپوتالاموس وزن بدن و تعادل انرژی را از طریق پیام رسان های مختلف مولکولی کنترل می کنند. آنها مانند یین و یانگ، سعی می کنند که تعادل خوبی را ایجاد نمایند. در حالی که نورون هایی به نام Agrp اشتها را افزایش می دهند، همتایان آنها، یعنی نورون های Pomc، احساس سیری را تقویت می کنند. با این حال، اگر تعادل و تعامل بین این دو گروه از نورونها دچار اختلال شود، نتیجه اش ممکن است چاقی یا دیابت نوع 2 باشد.

دکتر Quarta می گوید: در مطالعه ی اخیر ما کشف کردیم که یک عامل رونویسی به نام Tbx3 نقش مهمی در این مکانیزم بازی می کند. به طور خاص، در غیاب Tbx3، نورون هایی که مسئول ایجاد احساس سیری هستند، دیگر نمی توانند پیام رسانهای مولکولی مورد انتظار را سنتز کنند. پس از اعمال طیف گسترده ای از تکنیک ها، دانشمندان توانستند نشان دهند که Tbx3 نقش مهمی در حفظ انرژی و متابولیسم قند دارد.

کمبود Tbx3 به یک بحران هویت منجر می شود

دکتر Fisette می گوید: در یک مدل پیش بالینی و در مگس میوه، عدم وجود Tbx3 منجر به نوعی از بحران هویت در نورون های سیری شد که نتیجه اش چاقی بود. به نظر می رسد همین مسیر سیگنالینگ در انسان نیز وجود داشته باشد، در آزمایش های اولیه با نورون های انسانی، ما توانستیم نشان دهیم که آنها دیگر قادر به انجام کار خود در غیاب Tbx3 نیستند.

پروفسور Tschöp مدیر عامل مرکز تحقیقات هلمهولتز و رئیس بخش بیماری های متابولیک دانشگاه فنی مونیخ توضیح داد: از مدتها پیش تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به نقایص ژنتیکی در ژنTbx3  از چاقی رنج می برند، مطالعه ی ما برای اولین بار مکانیسم های زمینه ای آن را توضیح داد و بار دیگر بر نقش مرکزی مغز در تنظیم متابولیسم انرژی تاکید کرد. ما امیدواریم که Tbx3 یک روز به عنوان یک هدف برای درمان های دارویی مورد توجه قرار گیرد.

منبع:

https://www.helmholtz-muenchen.de/

https://www.news-medical.net/news/20190131/Researchers-identify-regulatory-mechanism-underlying-obesity.aspx